Allt Cornucopia skriver om ekonomi är för att skydda banksystemet.

När jag läser artiklar eller bloggar så brukar jag oftast kolla efter det som inte skrivs. Det sparar en massa tid och man ser det som ska hållas dolt. Man kan sedan sammanfatta det man inte ser och få en bild av den outryckta agenda som skribenten har.

Det är helt uppenbart att Cornucopia, som enligt honom själv håller i Sveriges största ekonomiblogg,  har agendan att skydda bank och rådande penningsystem.

1)

Idag skriver han om att byggbolagen och regeringen är skyldiga till att ”bolånetorskar” (Cornus föraktfulla uttryck för boskuldslavarna) hamnat i den potta de hamnat i. Visst, Cornu har rätt i att rötan går djupt men han missar, som vanligt,  pyramidspelets uppbyggare, bankerna:

Cornu hycklar vidare med att alltid pissa på periferin och strunta i kärnan

2)

Cornu har i en rad inlägg jämfört Bitcoin med pyramidspel. Han har till viss del rätt, jag ser många problem med bitcoin. Men det han ”missar” är att det nuvarande penningsystemet som bankerna håller i är ett än större pyramidspel. För mig har pengar en funktion – att döda skulder vid betalningar. Bitcoin kan göra det. Dessutom är ingen satt i skuld för att någon annan har Bitcoin – Bitcoin är en tillgång för innehavaren men inte en skuld för någon. Bankernas kontopåhitt skapas genom att bankerna ”lånar ut” sina egna skulder på kronor som aldrig existerat så att TVÅ skulder skapas (varav bankens skuld – kundens kontoinnehav – ses som pengar och räknas in i penningmängden). Bitcoin uppfyller därför definitionen ”pengar” bättre då den dödar skulder men inga skulder skapar för att existera.

Vilket leder oss till nästa punkt

3)

Cornu hävdar att bankernas skulder på kronor till kontoinnehavare är mer pengar än de kronor banken är skyldig kontoinnehavaren (det är det samma som att säga att din elräkning är mer pengar än de kronor du är skyldig elbolaget – ett helt befängt påstående men Cornu tycker så). Han har bokstavligen skrivit:

”Så är det något man inte ska kalla pengar, så är det kontanter.”

Det som står på kundens konto är bankens skuld på kronor till kontokunden (banken kan betala sin skuld genom att kontokunden gör uttag från t.ex  bankomaten – dvs om inte för många gör det samtidigt såsom vid en bankrusning). Så enligt Cornu är bankens skulder på kronor mer pengar än de kronor banken är skyldig sina kontoinnehavare.

Vilket leder till

4)

Cornu vägrar berätta hur bankerna ska betala sina skulder. Han har hur många moralpredikningar som helst om att boskuldslavarna måste betala de  av banken påhittade skulderna till banken. Men han beskriver inte någonstans hur bankerna ska betala sina skulder till kontokunderna. För enligt Cornu är ju bankernas  skulder till kontoinnehavarna t.o.m mer pengar än de kronor banken är skyldig sina kontoinnehavare (se ovan).

Vi tar en till, men jag skulle nog kunna fortsätta visa på Cornus blinda fläck och dolda agenda – att skydda banksystmet och det pyramidspel till penningsystem de byggt upp.

5)

Cornus beskrivning av vad som händer i Ukraina.  Jag blundar för Cornus ryssfobi och kollar på vad han medvetet blundar för. Vad han totalt missar är det geopolitiska spelet kring dollarn och kontrollen över finansmarknaden. Skrev om det här:

Det finns ingen ”valutamarknad”

Sedan kan man bryta ned det och se att han totalt ”missar” dollarhegemonin, petrodollaystmet, Keynes Bancor, hans vägran att förklara clearingsystemet, hans guldfixering etc

En bra sammanfattning som ger en bra förklaring till vad som händer i Ukraina i ett större finansiellt perspektiv:

Sammanfattning:

Skit i att läsa Cornu – hans agenda är uppenbar och han är satt att skydda bank/penningsystmet till varje pris. Hoppas jag själv kan hålla mig från hans blogg så jag slipper reta mig på allt han utelämnar.

—————–

Nedan filmer ger en bra intro till hur penningsystemet ”fungerar”. Ekonomiprofessor Werner förklarar i den första hur bankerna hittar på falska insättningar. I de andra filmerna förklarar jag hur detta hänger ihop med penningsystemet och betalsystemet.

Ovan filmer är nog bäst att kolla in före man kollar in nedan två som mer beskriver hur centralbanken är navet i storbankernas kartellbildning och hur RIX fungerar  (det blir lite upprepning)

Andra delen här:

23 thoughts on “Allt Cornucopia skriver om ekonomi är för att skydda banksystemet.

    • Jag tror att allt fler ser vad Cornu sysslar med. Bankerna har bedrivit ett enormt pyramidspel där runt 80% av penningmängden består av bankernas kontopåhitt som de skuldsatt boskuldslavar med. Cornu lägger all skuld på de bedragna boskuldslavarna som trott att det existerat en ”bostadsmarknad” (när det i verkligheten är mellanhänderna bankerna som trissat priserna med alltmer kontopåhittande). Cornu skyddar alltid bankerna som byggt upp pyramidspelet.

      En skuldavskrivning samt att vi skaffar ett ärligt penningsystem är enda vägen,

  1. Du vet att bankmaffian är desperat när de lägger ut youtube-videor från guldvalvet där de förklarar hur pengar skapas: http://youtu.be/CvRAqR2pAgw

    ”Loans create deposits, not the other way around”

    Det var det enda vettiga att ta med sig från intervjun, resten var massa trams om att banker faktiskt inte kan skapa pengar ur intet eller något i den stilen. Helt omöjligt för en vanlig människa att förstå vad dessa kostymnissar säger.

    • Men han visste betydligt mer än Krugman som tror att bankerna lånar ut insättningar🙂 (om han nu tror det – fast det verkar ju som om nästan alla ekonomer verkar tro det)

      Jo, sen blir det hela blir snurrigt för att han inte skiljer på centralbankspengar och bankernas skulder på centralbankspengar. Egentligen helt sjukt! De som är satta att sköta betalsystemet, dvs bankerna, kan inte skilja på sina egna skulder på kronor (dvs kundernas kontoinnehav) och kronor. Vi andra jagas med blåslampa om vi inte kan skilja på våra skulder och vårt innehav av kronor. Bankerna däremot kan lura i alla att bankernas skulder på kronor är lika goda pengar som kronor (t.o.m bättre om man ska tro Cornu). Om de får igenom det kontantlösa samhälletfår bankerna en total skuldavskrivning – hur sjukt är inte det när de samtidigt jagar bl.a boskuldslavarna som måste betala sina påhittade skulder till banken till vilket humanitärt pris som helst.

      Som sagt är Bitcoin ett extremt mycket ärligare system och det kommer dyka upp allt fler sätt att betala med som kringgår banksystemet i takt med att folk upptäcker parasitismen.

  2. Cornu är lite schizad tycker jag. Nu ser han ryska agenter och psyops överallt också. Signaturen Ben Dover som tycks ha alldeles för mycket tid, alternativt för lite liv, är fullkomligt skruvad och svansen med rassenassar som orkar lägga tid på cornus blogg säger väl det mesta om vad bloggen är för sort samlingsplats av existenser. Att läsa cornus blogg är lite som en dålig ursäkt av att bläddra i fibban, man läser den för kommentarernas skull😀

    • Jag tycker nog liknelsen med att läsa typ Svensk Damtidning hos frisören stämmer bättre för mig. Man bläddrar igenom den på 10 sekunder och skippar 99.99% av det som står skrivet för det enda som är intressant är det som inte står skrivet🙂

  3. Kan nog vara bäst att vettiga håller sig borta från hans kommentarsfält, så kan dårarna hålla på och bekräfta varann där tills de tröttnar. Bluffen kring Ukraina från västsidan är väl nu så väl exponerad att alla som har kritiskt tänkande i behåll bara kräks.
    Och de som inte bryr sig eller vill bry sig når man inte genom att tjabba hos Bildts mini-me.
    Bra artikel:
    http://www.voltairenet.org/article182601.html

    • Intressant artikel, tack! Jo, Massmedias bombtaktik är inte lika effektiv längre. Jag tror alltfler ser genom medias samfällda bombmattor som rullas ut varje gång på samma sätt i enstämmighet. Folk börjar se igenom gobelängen av lögner.

  4. Jag kommenterade Cornus senaste blogginlägg (det är inte han som skrivit men jag beskriver generellt det som han skriver om). Tydligen är jag inte uppskattad av Cornu av hans svar att döma 🙂
    Min kommentar och Cornus ”svar” (för han bemöter givetvis inte – för då måste han ju skriva om det han försöker undvika att skriva om):

    Lincoln2014-03-13 08:49

    Det intressanta med Cornus inlägg är som vanligt vad som INTE skrivs.
    Utan att ta ställning till teatern om demokrati (jag har personligen svårt att se att vi har annat än skendemokrati ens i Sverige). Flaggviftandet är till för att nyttiga idioter ska vallas åt rätt håll. Nationalistiska stövelslickande militärer är ju enligt Kissinger ””dumb, stupid animals to be used” as pawns for foreign policy.” (jag tror man med fog kan hävda att stövelslickande fascister ingår i Kissinger grupp av nyttiga idioter) .

    Vad är det som inte finns i detta inlägg? Drar upp några punkter

    *Den geopolitiska spelet där USA,EU och NATO försöker ringa in Ryssland – helt enligt vad Brzezinski föreskriver i ”Grand Chessboard”

    * Försvar av USA:s och västs finansherravälde där BRICS försöker skapa ett alternativ till dollarhegemonin.

    * De utsvältningsprogram som EU kräver att Ukraina ska utföra (plundring modell Grekland i repris mao)

    * Att olljerören från Kaspiska havet är tänkta att gå genom Ukraina

    Hinner inte skriva mer men, som sagt, det som Cornu inte skriver är oftast betydligt mer intressant än det som skrivs. Jag skrev om det här:
    http://tinyurl.com/nmgeh5r

    Cornucopia?2014-03-13 08:56

    Nu är jag trött på dig Lincoln. Ovanstående inlägg har jag inte ens skrivit så ”vad Cornu inte skriver” är inte relevant. Trött på ditt tjat nu och som markering går jag in och SPAM-märker alla dina kommentarer, och kommer fortsätta SPAM-markera dem till Googles system lär sig att ta bort dem automatiskt.

    ————
    Japp, det är ju också ett sätt att döda kritik på i en sann demokratisk anda🙂 Cornu visar ju ganska tydligt vilken skendemokrat han är.

    • Att skära av kommunikationskanalerna är ett effektivt sätt att slippa den kognitiva dissonansen, för någonstans måste ju ändå Lars W ha insikten om att centralbanksystemet (än så länge) äger spelplanen. Han måste väl ändå förstå att det inom kort bara är själva schackbrädet som kampen handlar om – nu när det börjar gå upp för folk att öst (svart) och väst (vit) är iscensatta motsatser och att spelet regisseras och orkestreras av Bilderberggruppen och Foreign-affair-spektaklet med bankernas (läs Rothschild) totala ägande och en världsregering som mål (New World Order).
      Tack för bra inlägg – keep up the good work!🙂

      • Cornu är inte Corny – han är smart och han vet vad han sysslar med.

        Som du skriver gör Cornu som den gammelmedia som han låtsas vara emot – ”skära av kommunikationskanalerna” (bra uttryck). Om man kollar in de artiklar som skrivs om Ukraina i svensk press så kan man nästan inte kommentera på någon. Av just samma orsak som Cornu vill blocka mig. Jag brukar oftast bara läsa kommentarerna för det är där det möjligt intressanta går att finna – det som skrivs i artikeln är ofta bara upprepning av vad megafonkören av media vill mantra in i oss (att all media alltid kör samma race lika högljutt och samstämmigt är ju inte en tillfällighet – .tjatar man lögner tillräckligt mycket tror folk på dem)

    • Lite roligt. Nu hatar jag Cornu för att jag berättar vad han inte berättar. Han har t.o.m skrivit ett inlägg till min ära där han givetvis inget bemöter överhuvudtaget (han har inte berört de punkter jag tagit upp i något blogginlägg så det är en generell kritik – inte bara riktat mot dagens inlägg)

      Förutom att Cornu nu visar att han inte tål och sakligt kan bemöta kritik så kollar han dessutom upp var du bor (åsiktsregistrering?):
      ”Lincoln, skrev från samma IP-nr i en mellansvensk småort på några tusen invånare.”
      Vilket inte stämmer då jag använder en anonymiseringstjänst (Corny har nog koll på det med).

      Ja, jag tycker Corny visar vilken gatekeeper han är ganska tydlig. Och var aktsam – han kollar era IP-nummer och var ni bor.

      En intressant sak är att jag bara fått 10 besök från Cornu fastän jag tillärats ett helt eget blogginlägg. För några år sedan lyckades jag reta upp honom också men han gav mig inget eget blogginlägg. Då fick jag ändå flera tusen besökare. Så jag tror Cornu fifflar saftigt med statistiken. En annan sak som talar för det är att det är mycket färre kommentarer och det är samma som fåtal som hela tiden återkommer.

      • Jo, det är mig han menar där. Han har bestämt sig för att vi är samma person, jag vet inte riktigt varför. Jag förstår inte ens riktigt vad han vill åstadkomma med den anklagelsen. Ska jag bli förolämpad för det? Eller du Lincoln? Jag har ALDRIG påstått mig driva någon annan blogg än min egen som han idag påstår.

        Skitsamma, om det är vad han vill rikta in sig på så får han göra det. Jag vill minnas att han anklagade Peter Madison för något också. Det bästa är nog att helt enkelt låta honom hålla på, de flesta ser igenom honom förr eller senare, tiden är inte direkt på hans sida. Hur som, frustrerande är det allt…

        Förresten, hur f-n blir jag inblandad i detta igen nu? Jag har inte kommenterat på hans blogg på länge och sist jag gjorde det hamnade jag i samma återvändsgränd med Anonym som du gjorde så jag ansåg det lönlöst, men nu vetefan riktigt varför han är arg på mig. Hmm, jag skrev iofs i en kommentar här innan att Corny är smart och vet precis var gränserna går och vad han ska skriva för att verka kritisk och granskande utan att egentligen vara det. Äh, skitsamma.

        Förresten, han har faktiskt påstått att Dave1bs också är ”samma”.

      • ”jag skrev iofs i en kommentar här innan att Corny är smart och vet precis var gränserna går och vad han ska skriva för att verka kritisk och granskande utan att egentligen vara det”
        Precis så är det!

        ”Förresten, han har faktiskt påstått att Dave1bs också är “samma”.”
        Japp! och han har skrivit att jag är Stan också🙂

  5. Precis som Jehovas vittnen så plockar du ett lösryckt citat ur cornus blogg och drar stora växlar på det. Pengar är allt som är allmänt accepterat som bytesmedel och den dagen som affärer inte tar emot kontanter utan bara kort så har cornu helt rätt i att bankbalansen är mer pengar än kontanterna som bara är värdelösa papperslappar.

    Angående din kommentar så måste jag säga att cornu har helt rätt i att ta bort den, de fem punkter du tar upp har väldigt lite med inlägget som cornu gjorde att göra.

    Läser du igenom cornus blogg, läser på lite själv och inte blint litar på diverse youtube-klipp så vet du att bankerna använder sig av insättningarna och kan bara låna ut så mycket som insättningarna tillåter, detta är inte samma sak som att de lånar ut det som sätts in, men att de måste avsätta eget kapital i förhållande till utlåningen sk. fractional banking. Går en bank i konkurs kan bankens konkursförvaltare sälja bankens skuldfodringar till andra banker som därmed kan fortsätta att driva in skulderna. Bankens egna skulder kommer att avräknas och betalas i möjligast mån liksom vid vilken konkurs som helst. Staten har genom bankgarantin lovat att ersätta summor upp till €100 000.

    Vet inte varför jag matar trollet, hade du varit intresserad på riktigt hade du förmodligen läst på själv och inte startat denna bloggen. Väldigt skojjit att ni skapat en hatblogg med massor av följare..

    Nu får vi se hur demokratisk du är och låter detta inlägg vara kvar eller om du kommer att radera det….

    • Att tala i tungor utan att definiera vad man skriver är nog närmare ”Jehovas vittnen” . Och det är vad du (och Cornu, till viss del) sysslar med.

      cornu helt rätt i att bankbalansen är mer pengar än kontanterna som bara är värdelösa papperslappar”

      Cornu skulle aldrig vara så Corny att han skriver som du skriver ovan (han väljer att inte bemöta istället då han vet att han svamlar skit om han skrev som du skriver)

      Vad är ”bankbalansen” , dvs kundens kontoinnehav? Jo, det är bankens skuld på kronor till kontoinnehavaren (som banken kan betala när kunden t.ex gör bankomatuttag, dvs om inte för många gör det samtidigt, såsom vid bankrusningar). Bankens skuld på kronor kan per definition INTE vara kronor (lika lite som din elräkning kan vara kronor). Så, summa summarum anser Cornu (och du) att bankernas skulder till kontoinnehavarna är mer pengar än kronorna som banken är skyldig kontoinnehavaren. Det du skriver är att bankens skulder på kronor till kontoinnehavaren är mer kronor än de kronor banken är skyldig (vilket är lika korkat som det låter att hävda).

      Använd logik för att mobevisa vad jag skrev ovan och hänvisa inte till din religiösa tro (vad den nu månde vara)

      så vet du att bankerna använder sig av insättningarna och kan bara låna ut så mycket som insättningarna tillåter, detta är inte samma sak som att de lånar ut det som sätts in, men att de måste avsätta eget kapital i förhållande till utlåningen sk. fractional banking.”

      Totalt bullshit! Fractional reserve banking existerar inte alls då bankerna inte kan ”låna ut” fraktioner av insättningar till konton överhuvudtaget. Detta är också lätt att påvisa. Som jag beskrev i föregående svar kan inte ett kundkonto innehålla kronor – ett kundkonto kan bara innehålla ”bankens skulder på kronor”. Banken kan mao inte ”låna ut” insatta kronor till konton då, återigen, kontona per definition inte kan innehålla kronor.

      Det banken håller i reserv på centralbankskontona (dvs digitala kronor) är inget som bankerna ”lånar ut”.

      Banken hittar på TVÅ skulder samtidigt på kronor som varken den presumtive skuldlaven eller någon annan ”satt in”. Ekonomiprofessor Riohard Werner, ekonomiprofessor och bl.a myntare av begreppet QE, berättar hur bankerna ”lånar ut” sina egna skulder genom att hitta på fiktiva insättningar:

      Har du hört tala om oinsättningsgarantin? Den är till för att skydda bankerna om många kunder samtidigt vill att bankerna ska betala sina skulder på kronor (t.ex vid en bankrusning). Den beror på att inga insättningar gjorts. Och räcker inte det ger staten skuldavskrivningar åt bankerna (såsom ”bail in” på Cypern där bankernas skulder skrevs av genom att kontoinnehavarnas kontoinnehav skrevs ned).

      Du har mao inte en aning om vad du skriver och att du t.ex avfärdar Richard Werner såsom ett ”youtubeklipp” utan att ha något alls själv på fötterna säger ju något om vem som är ett troll (eller så är du bara korkad – vad vet jag – kanske både och?🙂

    • Tackar! Jo, när t.o.m Bank of England säger så borde det inte vara så mycket att tjafsa om. Men skriv inget till Cornu om det där pappret! Då tror han att du hatar honom!🙂
      ” Whenever a bank makes a loan, it
      simultaneously creates a matching deposit in the
      borrower’s bank account, thereby creating new money.
      The reality of how money is created today differs from the
      description found in some economics textbooks:
      • Rather than banks receiving deposits when households
      save and then lending them out, bank lending creates
      deposits.
      • In normal times, the central bank does not fix the amount
      of money in circulation, nor is central bank money
      ‘multiplied up’ into more loans and deposits.”

      Dvs precis vad Richard Werner säger i videon ovan. Bankerna hittar på insättningar som aldrig skett.

Kommentarer inaktiverade.