Guld är en religion vars ”inneboende” värde är destruktion

Farfar har en extremt bra blogg som jag inte brukar nämna så ofta ( ”My bad” – farfar). Kanske är det av självbevarelsedrift då farfar troligen är mer realistisk än jag är (jag vill så gärna hoppas). Farfars blogg är riktigt djävla bra (men den gör mig, som sagt, lite mörkrädd ibland).  Jag la upp en kommentar på hans blogg där jag medger att han troligen har betydligt mer rätt än jag har (som sagt, jag vill så gärna tro att det går att lösa):

”Jag förstår och sympatiserar med din uppgivenhet, Farfar. Jag gör det mesta för att inte gravitationen ska dra mig till nedstämdhet men ibland är jag ganska säker på att det är självbedrägeri och sockerpiller jag trycker i mig själv för att hålla mig på banan. Det ser dystert ut – jag vet att du och jag haft olika uppfattning om detta;  men – visst – du hat rätt; skiten träffar fläkten snart – världen kan inte fortgå som den gör.  Jag har lidit av en ”viss” avskärmning där.

Cornucopia är dessutom en guldhaverist. Vad för nytta har man av guld? Det finns knappt något praktiskt man kan göra av det. Kollade igenom en ytterst marginell praktiskt nytta av guld – inom datorindustrin och i synnerhet inom skrotåtervinningen av guld på moderkort etc. Hittade det här:

För att utvinna ett gram guld ur malm från en afrikansk gruva måste ca två ton sten fraktas från ett stort djup, malas ned, filtreras, siktas och bearbetas. Eller så kan vi helt enkelt demontera fem uttjänta datorer och återvinna de kretskort och kontakter som finns i dem för att få samma behållning.
http://www.adelmetaller.se/information-om-aatervinning-av-elektronik/

Det inneboende ”värdet” av guld ligger i den religiösa tron på att guld ÄR pengar.  Det reella värdet av guld är till 99% destruktion av moder Jord och dess resurser.

”Keep upp the good work”, Farfar! Du är mer än guld värd – även om det blåser motvind. Eller snarare – du är mer än guld värd för att du går emot motvinden!

Guld är en bristvara som ett ytterst fåtal innehar – resten av oss måste krypa i öknen för attt få dricksvatten i form av pengar om guld blir pengar. Guld innebär skuld per definition. Guld är inte bara fysisk destruktion av Moder Jord – guld innebär även en destruktion av den sociala abstraktionen pengar. Pengar måste innehålla en viss mängd rättvisa för att ha social acceptans och därmed  trovärdighet ska kunna existera  – guld innehåller ingen rättvisa och därmed ingen trovärdighet.

Farfar står troligen för mer realism än jag gör. Läs honom och beakta verkligheten utan att hamna i  Inlärd hjälplöshet.  Jag tror att detta ändå detta är något som förenar farfars skrivande med mitt – att vi faktiskt tror att vi kan förändra utgången – att det – trots allt – fortfarande finns  en liten liten gnutta av valmöjlighet kvar.

Farfar har dessutom återgett en kommentar som Mimmi gjorde på Cornucopia blogg  som är mycket bättre än det jag lyckas kläcka ur mig på min blogg. Mimmi har inte fastnat i det svammelgarn som finansmaffian lagt ut (vilket jag till stor del fastnat i , fastän jag med alla medel försökt låta bli att bli fångad). Mimmi skingrar med sin enkelhet dimmorna på ett sätt som jag inte lyckats med då hon aldrig låtit sig förledas av språkmissbruket. Höj rösten såsom Mimmi gör och låt er inte förnedras och tystats ned av den konstlade komplexiteten. När det enkla görs enkelt av enkla människor,  såsom Mimmi gör,  kan vi ändra på saker – den konstlade komplexiteten är bara ett sätt att trycka ned oss – inget annat!

Det blev ett Katharsis-inlägg. Jag hoppas jag rensat ut lite skit nu – i alla fall har jag gjort så själv.

Tillägg:

För att ni ska få mer på fötterna och skita i vad de sk ekonomiska experterna säger:

99% av all studielitteratur för ekonomer har enligt  Bank of England helt fel: – Banker lånar INTE ut insättningar (vilket ekonomiska”experter” – ja – t.o.m ”nobel”pristagare, såsom Krugman, tror). Om ekonomer inte ens vet hur pengar skapas varför ska vi då tystas ned av deras ”expertis”? När de inte ens har pengar, banker eller ens skulder i sina verklighetsfrånvända modeller – varför ska vi då överhuvudtagt lyssna på deras svammel som de inte ens själva förstår.

Vi måste sluta förnedras till tystnad av dessa skräddare av ingen kunskap.

—————————–

Nedan filmer ger en bra intro till hur penningsystemet ”fungerar”.

Ovan filmer är nog bäst att kolla in före man kollar in nedan två som mer beskriver hur centralbanken är navet i storbankernas kartellbildning och hur RIX fungerar  (det blir lite upprepning)

Andra delen här:

8 thoughts on “Guld är en religion vars ”inneboende” värde är destruktion

  1. Tack för de fina orden Lincoln!
    Jag läser alltid din blogg och därav har jag insett mycket om grunden till problemen i världen.
    Tycker givetvis inte att du skulle skriva för komplext eller tilltrasslat.
    Insikterna man får här gör att man också får en annan ingång till nuvarande oroligheter i Europa. Mycket värdefullt om man vill förstå vad som händer, men enkelt är det inte. (:)

    • Jo, det är så enkelt som du beskriver i din kommentar hos Cornu. Det är inte komplext i sig – det är bara det att vissa har intresse att skapa maximal förvirring. Tyvärr tenderar jag att gå in i deras retorik i någon slags meningslös kvasi-intellektuell tävlan och inpissning. Kloka människor, såsom du, håller sig borta från svammelterritoriet och dras inte in i deras nonsensargumenteringar.

  2. Jag måste tacka för skrytet, Lincoln. Men jag ska tacka dig med, för din envishet att vid varje tillfälle slå ned på penningsystemets fulljugna profeter.

    Vi får hjälpas åt på alla de sätt vi kan komma på med att sprida orimligheterna.

    • Japp, min stil kan ha sina fördelar med🙂 . Och, japp, tillsammans kan vi lösa informationsproppen de förstoppat oss med mentalt. Olika personer har olika lösningsmedel och tillsammans kan vi få klarhet och lösa upp den gobeläng av lögner som Harold Pinter beskrev i sitt Nobeltal.

  3. Tack för insiktsfullt inlägg. Lincoln!🙂 Min bild av världen är att det paradigmskifte vi just nu passerar mitten av, skulle kunna kallas centranksparadigmets död till förmån för ett mellanhandsfritt system, diametralt motsatt det vi har. Det är som jag ser det det största paradigmatiska skiftet sedan jägar- och samlarsamhället övergick till jordbrukssamhället. Intressant nog så uppstod hierarkierna i detta stora skifte då överskott uppstod, och begreppet ”sädlador” hade förmodligen stått överst i deras nyordslista. Överskott kunde nu lagras, och någon trovärdig person anförtroddes att vakta ladan. Med denna makt blev det enkelt för denna person att hävda sitt förbund med Gudarna, och därifrån kunde egot börja plocka personliga favörer ur ladan. Mammon började åkallas under förevändning att det var Gud. Det var där det började, och det är det som nu tar slut.

    Att höja sig själv över andra människor är i tanke och handling ond, men så internaliserad i den förledda mänskligheten, att det uppfattas som en naturlag. Vertikala hierarkier tar sin tid att demontera. Det värsta är väl att de kommer att rasa med en väldig fart när proppen går ur systemet, och kaos och lidande blir värst för alla de som fortfarande tror på Mammons religion – pyramidspelet. Större delen av västvärlden kommer att se sin forna mening med livet pulveriseras. På så sätt finns det anledning att misströsta.

    Det finns också en motståndsrörelse på frammarsch, alltfler vaknar och ser att varje människa har ett viktigt val att göra. Det är bara som enskilda människor som gjort ett val som vi kan samlas – maktkollektivet är döende. Det finns små tecken på revolutionärt beteende bland befolkningen och myndighetstjänstemän även i Sverige. Här kommer några länkar som stödjer det påståendet:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18698923.ab
    http://www.exponerat.info/en-anstalld-pa-forsakringskassan-skriver-svidande-sanning-om-myndigheten/

    Som jag ser det utspelas nu därför verkligen den yttersta striden mellan ont och gott, Gud och Satan om man så vill. Skrev ett blogginlägg med denna terminologi häromdagen om någon känner sig intresserad: http://www.autentopia.se/blogg/?p=5035

    Mimmis inlägg var super!!🙂 För övrigt bli mycket spännande att se hur Cornu tacklar det pågående haveriet på sin blogg😉

    • Tack, Carina! Håller med.
      Jo, Cornus haveri blir alltmer uppenbart. Antalaet kommentarer sjunker som en sten i takt med att han gör bort sig allt mer.

Kommentarer inaktiverade.