Hur troligt är det att separatisterna i Ukraina skickar okrypterade meddelanden till varandra?

Gör en liten avvikelse från vad jag brukar skriva om. Kanske tar bort det här inlägget senare.

Desinformationen brer ut sig och döljer. Att den pågående slakten på Palestinier i Gaza behöver ha ett döljande skynke är ju helt klar. Nedskjutningen av planet över Ukraina kom ju lägligt i det avseendet.

Den sk inspelningen från separatisterna verkar suspekt. Brukar verkligen militären skicka okodade meddelanden till varandra? Här har vi separatister som är skickliga nog att använda extremt avancerad teknologi som jag antar att BUK är. Men de vet inte hur man krypterar meddelanden mellan sig så att de är hur enkla som helst att ”snappa upp”.Är det någon som har bättre kunskap än jag för jag ska villigt erkänna att jag vet inte ett skit om militär verksamhet – jag tillhörde en gång den tappra skaran vapenvägrare. Så ovan är inte en retorisk fråga – jag vet uppriktigt inte och skulle vilja veta.

.

 

 

8 thoughts on “Hur troligt är det att separatisterna i Ukraina skickar okrypterade meddelanden till varandra?

  1. Kollade igenom de sk transkripten och hittade det här:

    ”Major: – Absolut ingenting. Civila saker, medicinprylar, handdukar, toalettpapper.
    Grek: Finns det några dokument?
    Major: Ja. Från en indonesisk student. Från Thompson universitet. ”

    Så majoren kunde obehindrat läsa texten på dokumentet fastän det inte var kyrilliska. Jag personligen har väldigt svårt att läsa ryska texter med alla konstiga kyrilliska tecken. Verkar skumt det med. Så här ser ordet universitet ut med kyrilliska bokstäver – jag skulle aldrig kunna gissa mig till att det står universitet:
    университет

    • Jag har hört att en del av separatisterna ska vara typ babbar från Tjetjenien men om inte ens deras ledare kan läsa engelska (universitets logotyper är ju i 9 fall av 10 på engelska) så är de ju riktigt djävla tillbakabildade.

      Sen vad gällande huvudfrågan så har jag för dålig koll på Ukrainska säkerhetstjänstens respektive separatisternas utrustning för att säga något om krypteringen. Men om separatisterna använder militärutrustning stulna från ukrainska förråd i regionen eller det vanliga trådlösa telefon nätet så är de ju öppet för avlyssning. Låter dock som något som borde ha kostat dem långt mycket mer än ett avslöjande av en vådaskjutning av ett civilt flygplan

      • Nu måste de ju ha läst mer än ordet ”Universitet”. Informationen att passageraren är från Indonesien och ordet ”Thompson” lär ju inte ha stått på kyrilliska.
        Jag tror att ryssarna läser engelska i samma omfattning som dom i USA läser ryska. Jag kan inte de kyrilliska bokstäverna och jag ser inte mig själv som ”tillbakabildad”.

        Som farfar beskriver är det en väldigt enkel sak att kryptera. Har ett par ”walkie talkie” hemma som både krypterar och skuttar mellan 8 kanaler med olika krypteringar för varje kanal (dessutom blandar den analoga med digitala signaler för att skruva till det än mer). Kostade runt 150 kronor. Så det är ju ingen extremteknologi vi talar om här (till skillnad från vad BUK är av vad jag har förstått)

  2. Det finns ett program som heter Truecrypt som är mycket enkelt att använda, så att sända okrypterat verkar minst sagt konstigt.

  3. Man kan undra varför Ryssland skulle bistå separatisterna (som knappast skulle klara detta på egen hand, efter vad som sägs), bistå att skjuta ner ett stort civilt passagerarplan så här, och själva hamna i ett mycket dåligt läge, med världsopinionen och allt.
    Detta dagen efter de inom BRICS grundat en ny världsbank, ett nytt alternativ till IMF.
    Nej det är svårt att tro.
    Det är nog dags att lära sig lite kyrilliska. 🙂

    • Jo, det finns de som vill ha krig för att välta schackbordet när de märker vart det lutar(och det lutar inte välvilligt åt varken västs eller Israels sida)

      Japp, får lära oss kyrilliska så att vi inte blir ”riktigt djävla tillbakabildade” som ”anonym” skrev🙂

  4. Ryska försvarsministeriet säger sig ha snappat upp signaler ifrån en ukrainskt BUK-eldledningradar när nedskjutningen inträffade.. Rebellerna ‘skall’ inte ha haft tillgång till och inte heller (troligen) kunnande att operera vapensystemet, som var ett av de få system som kunde skjuta ner plan på 10 km höjd. USAs MS-media lade förstås skulden på Ryssland inom en timme efter dådet..

    Ukrainian Buk battery radar was operational when Malaysian plane downed
    http://rt.com/news/173784-ukraine-plane-malaysian-russia/

  5. Mer om ljudupptagningen
    Kiev’s evidence of militia’s responsibility for airliner crash faked – expert
    http://en.itar-tass.com/russia/741521

    Med tanke på att filmen där en BUK-enhet påstås flyttas av separatisterna till Ryssland för att ”avlägsna bevis” bevisligen var falsk så tyder det mesta på att de som ljuger mest i detta är Kiev-regimen (och Cornu såklart)
    http://globaleconomicanalysis.blogspot.se/2014/07/video-of-rebel-buk-launchers-headed.html

Kommentarer inaktiverade.