Bankernas pengar är skuldlappar – INTE kronor

Kommer inleda varje inlägg med en uppmaning till Riksdagsledamot Jörgen Andersson (M) , suppleant i finansutskottet och näringsutskottet, att bemöta tidigare inlägg då Jörgen lovat att han ska göra detta. Jörgen föredrar tydligen karriären framför demokratin och han har tydligen inga som helst problem med att ljuga eller t.o.m censurera. Han har bl.a censurerat Peter – om detta kan ni läsa på Peters utmärkta blogg:

Riksdagsledamot Jörgen Andersson(M) tystnar i debatten kring Penningsystemet, raderar kommentarer på sin blogg

—————————–

Att bankerna skapar pengar genom kontopåhittande finns det väl ingen som ifrågasätter längre – men en lika viktig frågeställning är: Skapar bankerna kronor? Det kan de inte vara då endast Riksbanken kan skapa kronor.  Mattias Persson, chef för Riksbankens avdelning för finansiell stabilitet har sagt:
”Riksbanken kan skapa svenska kronor och det är vi de enda som kan göra”

http://www.svd.se/naringsliv/riksbanken-tjanar-miljoner-pa-krisen_1919803.svd

De pengar bankerna föder på konton genom skuldsättning är digitala skuldlappar på kronor (precis som skuldlapparna som guldsmeden prånglade ut på guld – skuldlappen i sig var ju inte guld men användes som penningsurrogat för guld),

Då blir följdfrågan – ska vi använda kronor eller bankernas digitala skuldlappar som pengar?.
Ska pengar födas skuldfritt som kronor eller födas genom att bankerna skuldsätter allt med påhittade digitala skuldlappar?

Eller kanske än kortare – ska pengar skapas allmännyttiga eller genom egennytta?

Enligt mig ska bankerna tas ifrån rätten att ersätta kronor med digitala skuldlappar som de föder genom skuldsättning. Bankernas kontosystem ska tas ifrån dem och alla konton ska vara digitala kronor på Riksbankens konton. Utöver det ska vi givetvis ha de fysiska kronorna kvar.

Bitcoin är ett alternativ om inte makthavarna ändrar penningsystemet från att vara ett skuldslaverisystem åt bankerna till att bli vad det borde vara – allmännyttigt. Vi kan gå förbi bankernas skuldlappar den vägen – i alla fall delvis. Det är inte mitt förstaval men det är bättre än dagens skuldslaverisystem. Vi kan kringgå binnikemasken och parasiterna i form av banker genom Bitcoin.

Nobelpristagaren i kemi, Fredrick Soddys studerade penningsystemet och förstod det här och hade helt rätt i att enda alternativet är att skapa ett ärligt penningsystem.
“There is nothing left now for us but to get ever deeper and deeper into debt to the banking system in order to provide the increasing amounts of money the nation requires for its expansion and growth.
An honest money system is the only alternative.”

Han skrev också:

”What is banking?…The most dangerous as it is the most ridiculous form of universal tyranny the World was ever called upon to destroy.”

————————-

Nedan filmer ger en intro till hur penningsystemet ”fungerar”.

Ovan film är nog bäst att kolla in före man kollar in nedan två som mer beskriver hur centralbanken är navet i storbankernas kartellbildning och hur RIX fungerar (det blir lite upprepning)

Andra delen här:

5 thoughts on “Bankernas pengar är skuldlappar – INTE kronor

  1. Det banker gör är att ”låna ut” digital skuldlappar på kronor – inget annat. Det är i princip ingen skillnad mellan vad bankerna gör och vad guldsmeden i forna tider gjorde – båda skapade/skapar skuldlappar på något som inte finns och ”lånar ut” dessa skuldlappar.. Guldsmeden skapade skuldlappar på guld som inte fanns och ”lånade ut” dessa – bankerna skapar skuldlappar på kronor och påstår sig ”lånar ut” dessa. När det blev bankrusning fanns inget guld – när det blir bankrusning nu finns inga kronor. Samma skit bara annan förklädnad.

  2. Det är väl precis det här som Henning Witte är satt att dölja? Han vill få oss att tro det bankerna vill få oss att tro? Att bankerna lånar ut kronor när de i själva verket bara lånar ut sina egna skuldlappar på kronor till konton.

  3. Visste du om att Witte blivit utkastad från advokatsamfundet? Men han kallar sig fortfarande för advokat, undrar om han får det? Men han kanske kan smyga undan genom att kalla sig ”tysk advokat”?

    http://tinyurl.com/n28skds

    Jag kollade också upp SvD artiklar om hur han skötte Estonia-fallet som jag länkade till i en tidigare kommentar. En intressant uppgift är att han själv medger att han har mycket goda kontakter med bankerna, citat:

    ”Enligt Claes Peyron, ordförande i Sveriges advokatsamfunds disciplinnämnd, är det dock ”utomordentligt ovanligt” att svenska advokater mer än i undantagsfall tar betalt för att prata med journalister.

    Ovanligt är det också att klienterna får betala räntor för lån som deras ombud sett sig nödsakad att ta. Witte förklarar de bägge lånen i Handelsbanken på 350 000 kronor med ”utebliven betalning från försäkringsbolagen”.

    Du har ju inte taxerat någon inkomst de senaste tre åren. Hur kunde du få dessa lån beviljade?

    – Det beror på vilka kontakter man har i banken, säger Henning Witte.

    http://estonia.kajen.com/Hygstedts_artiklar.html

    Det måste vara ganska högt upp på Handelsbanken som han har kontakter – för en vanlig bankanställd skulle ju aldrig gå med på ett sånt lån.

    • Jo, den djungeltrumman har jag också hört. Fast ärligt orkar jag inte bry mig. Att Witte kör dubbelspel är ju helt uppenbart.

      Känns mest bara olustigt och hotfullt (det har hänt en del konstiga saker) . Jag var nog naiv som skrev vem jag var. Kanske lägger ned nu.

      Dessutom har Witte tagt kreditupplysning på mig (jag fick brev om det). Så tydligen snokar han runt i mitt privatliv också. Han känns extremt obehaglig

      En sak jag kom att tänka är att han inte kan bli utsedd till offentlig försvarae när han blivit utkastad från advokatsamfundet (eller kanke jag har fattat det fel? Är inte så haj på juridk). Han hävdade i sitt tal att han träffat en massa ”offer” i rätten som läst min blogg och fått sina liv förstörda då domstolen vägrade ta upp fallen med hänvisning till ”mina” (fast jag referar till Bank of England, Riksbanken, BIS etc – så hur de kan bli ”mina” fattar jag inte). Men Witte kan ju inte vara vidare mycket i rättsalen överhuvudtaget då han är utsparkad från advokatsamfundet – som sagt, om jag nu har fatta det rätt.Witte sysslar väl med att skapar pyramidbyggen istället någonstans på den gråa skalan.

      http://www.realtid.se/ArticlePages/201011/10/20101110100952_Realtid402/20101110100952_Realtid402.dbp.asp

      Witte höll i det juridska i det här grådasket utfört av Towah där Witte är styrelseledamot:
      https://www.flashback.org/t2247239

      Jag kan tänka mig att Witte försöker få det till att vara en stor konspiration mot honom men det troliga är att advokatsamfundet tyckte att hans pyramidbyggande med Towah var oetiskt, citat:

      Henning Witte som är vd för Towah Sweden AB bär den tyska titeln rechtsanwalt och har rätt att praktisera som advokat i Sverige. Advokatsamfundet har ansvar för att kontrollera att han följer deras regler. De kan förbjuda honom att verka som advokat om han bryter mot deras etiska regler.

      http://www.realtid.se/ArticlePages/201011/10/20101110173453_Realtid618/20101110173453_Realtid618.dbp.asp

      Att han dessutom skriver om mig på sin sk TV-kanal och använder 3:de person istället för jag när han skriver (såsom omnipotenta småbarn brukar göra t.ex skriver han ”Henning Witte har noggrant kontrollerat frågan” – varför kan han inte skriva ”Jag har noggrant kontrollerat frågan”)

      Som sagt, en ruggig person och jag förstår att många anhöriga till offren för Estonia-katastrofen tappade förtroendet för honom.

Kommentarer inaktiverade.