Kapitel 5. Hur vi betalar varandra med bankernas skulder

Kommer inleda varje inlägg med en uppmaning till Riksdagsledamot Jörgen Andersson (M) , suppleant i finansutskottet och näringsutskottet, att bemöta tidigare inlägg då Jörgen lovat att han ska göra detta. Jörgen föredrar tydligen karriären framför demokratin och han har tydligen inga som helst problem med att ljuga eller t.o.m censurera. Han har bl.a censurerat Peter – om detta kan ni läsa på Peters utmärkta blogg:

Riksdagsledamot Jörgen Andersson(M) tystnar i debatten kring Penningsystemet, raderar kommentarer på sin blogg

—————————–

Jag tänkte försöka skapa en bok om hur penningsystemet fungerar på önskemål av läsare. Mina två föregående inlägg blir de första kapitlen, det här det tredje. Lägger upp så långt jag kommit hitintills i en pdf-fil som ni kan ladda ned här. Om någon vill snygga till innehållet så varsågod  (har bara släng in kapitlen har inte ens rättstavat eller kollat grammatikfel – jag skriver, sedan får det bli som det blir – är inget vidare på det där estetiska) . Jag tänkte att jag fyller på vartefter med nya kapitel så länge jag orkar och har lust. En del blir baserat på skåpmat från gamla blogginlägg. Kom gärna med förslag på vad som ska komma härnäst eller egna texter. Tänkte det kunde bli en gemensam framväxande bloggbok.

———————–

Kapitel 5

Hur vi betalar varandra med bankernas skulder

Vi har i tidigare kapitel sett att bankerna ”lånar ut” sina egna skulder och att det vi har på kontona inte är kronor och att bankerna på så sätt kan skuldsätta hela samhället.

När vi betalar varandra genom konton så betalar vi mao varandra med bankerna skulder. Hur går det till? Jag tänkte visa det nedan. Jag tror att det är lättare att gå igenom bilderna i turordning än att jag skriver en massa. Se det som en (tråkig?) serietidning.

1) Skulder och kronor hos banken

1

2) Vad som händer när Nisse plockar ut 1000kr från bankomaten

2

 

3) Om banken har lite med sedlar och mynt

3

4) Vad händer om många kontokunder kräver att banken ska betala sina skulder samtidigt?

4

5) Säg att Nisse ska överföra 1000 av sitt innehav av bankskulder genom kontot för att betala Ulla

5

6) Då Swedbanks inte ser SEB:s skulder som pengar kommer nedan hända

6

Ovan kan tyckas trivialt men de flesta ekonomer har faktiskt ingen aning om att ett kundkonto inte kan innehålla annat än bankens skuld. Då ekonomer i allmänhet , såsom jag skrivit tidigare, inte accepterar logik som grund för förståelse måste man styrka ovan med att någon auktoritet. Och det är precis vad Bank of England gör i den rapport jag hänvisat till i tidigare kapitel. Nedan bild som är analog med det jag visat ovan är från sid 6 i BoE-rapporten:

7

http://www.bankofengland.co.uk/publications/documents/quarterlybulletin/2014/qb14q1prereleasemoneycreation.pdf

 

————————

Nedan filmer ger en intro till hur penningsystemet ”fungerar”.

Ovan film är nog bäst att kolla in före man kollar in nedan två som mer beskriver hur centralbanken är navet i storbankernas kartellbildning och hur RIX fungerar (det blir lite upprepning)

Andra delen här:

 

One thought on “Kapitel 5. Hur vi betalar varandra med bankernas skulder

Kommentarer inaktiverade.