Hjälp mig ställa en fråga

Har startat en annan blogg där jag troligen kommer husera mer framöver än här. Lite mer kreativ och förhoppningsvis positiv 🙂

Art, inventions and the stuff in between

Senaste inlägget:

Anamorf pingvin Yin Yang

——————-

Så skuttade jag likt förbannat in på banan igen! Men det här blir kort.

Inspirerad av Erik Rydströms utmärkta frågor till Finansdepartementet och Riksbankschefen (till svar fick Erik en saga från Finansdepartementet och ett ickesvar från Ingves – kolla mitt tidigare inlägg) kom jag på en enkel fråga som kommer få myrorna att klia i huvudet på makthavare och politiker. Skulle vara skoj om så många som möjligt kan ställa den och försöka få svar från sin bank/politiker/myndighet eller vem man nu vill fråga i maktställning. Signaturen Georgesoros (för jag hoppas att det inte är George Soros🙂 ) kom med den utmärkta idén att man kan ringa och fråga och spela in svaret.. Lägg era svar som en kommentar här så kan vi ömsom garva, slå oss för pannan och/eller  gråta🙂 eller😦

Här är frågan:

Det enda banken kan hålla på ett kundkonto är bankens skuld till kontokunden enligt bankens egna balansräkning  – vad annat än bankens egna skuld kan då banken ”låna ut” till ett kundkonto?

————

“Banking is not money lending; to lend, a money lender must have money” – ekonomiprofessor Hyman Minsky

Sedan har storbankerna sett till att inga andra än de kommer åt kronorna på Riksbankskontona så att vi endast kan använda bankernas skulder (ditt och mitt kontoinnehav) vid kontobetalningar. Hur det funkar kan ni läsa här:

Hur storbankernas skuldslavsystem mekaniskt är uppbyggt

One thought on “Hjälp mig ställa en fråga

  1. Förmodligen tappdansar han bort svaret i ett långt svammel och ställer man jobbiga följdfrågor som tvingar fram ett svar så blir det irritation och så avslutas samtalet… Mest troligt.
    Jag tänker på på detta klipp när jag läser inlägget: https://m.youtube.com/watch?v=HAf7J4a_T1g

    Med det sagt så tycker jag INTE alls att de är en dum ide, ställer man inte frågorna så behöver de inte ens försöka svara.. Så kör på !!

Kommentarer inaktiverade.