Förbjud banken att ”låna ut” bankens egna skulder – illustrerat

Har startat en annan blogg där jag troligen kommer husera mer framöver än här. Lite mer kreativ och förhoppningsvis positiv 🙂

Art, inventions and the stuff in between

Senaste inlägget:

Drawing and making another weird wall/table clock -Ikea hack

——————-

Folk tror att bankerna lånar in kronor som banken sedan lånar ut som bilderna visar nedan.

                                                              INLÅNING

1

                                                         Utlåning

2

Men det är inte alls vad bankerna sysslar med. Bankerna ”lånar ut” sina egna skulder till konton, såsom bilden nedan visar:

3

Banken hittar mao på två skulder samtidigt på kronor som aldrig lånats ut. Bankernas skulder (ditt och mitt kontoinnehav) använder vi sedan som substitut för kronor när vi betalar varandra. Du får mer innehav av din banks skulder på ditt konto – jag får mindre innehav av min banks skulder på mitt konto om jag betalar dig genom kontosystemet.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg: Den stora frågan är varför vi låter dem få hålla på? Varför får bankerna skuldsätta hela världen genom att de tillåts ”låna ut” bankens egna skulder?

Eftersom ovan lögner från bankernas sida om ”inlåning” och ”utlåning” inte håller längre drar de till med lögnen om att banken måste ”låna upp” för att kunna ”låna ut” till Ullas konto. Jag visar lika grafiskt som ovan att detta är bara en till lögn för att dölja föregående:

Bankernas ”upplåning” är en lika stor lögn som att bankerna sysslar med att låna ut insättningar

Hur vi bollar bankernas skulder mellan våra konton  när vi betalar varandra och hur det hänger ihop med clearingsystemet beskriver jag här (massa grafik där med):

Hur storbankernas skuldslavsystem mekaniskt är uppbyggt

2 thoughts on “Förbjud banken att ”låna ut” bankens egna skulder – illustrerat

    • Japp, svårare än så är det inte. Banken skapar två skulder samtidigt på kronor som aldrig lånas ut. Sedan anväder vi bankens skuld (ditt och mitt kontoinnehav) som surrogat för kronor när vi bollar bankskulder mellan våra konton. Om jag betalar dig genom kontot får du mer innehav av din banks skulder på ditt konto – jag får mindre innehav av min banks skulder på mitt konto.

      Bankerna har mao stegvis ersatt kronor som betalmedel med bankernas egna skulder, så till den grad att penningmängden numer till 97% består av bankernas skulder och endast 3% är kronor.

      Införs det kontantlösa samhället innebär detta en total skuldavskrivning för bankerna gentemot kontokunder då det enda sättet bankerna kan betala sina skulder är genom att kunden gör kontantuttag, t.ex från bankomaten.

Kommentarer inaktiverade.