Johan Ehrenberg har mer rätt än Positiva Pengar

Har startat en annan blogg där jag troligen kommer husera mer framöver än här. Lite mer kreativ och förhoppningsvis positiv 🙂

Art, inventions and the stuff in between

Senaste inlägget:

Drawing and making another weird wall/table clock -Ikea hack

——————-

Johan Ehrenberg har skrivit en artikel i ETC där han skriver att bankerna bör förstatligas. Jag håller med honom men det gör inte Positiva Pengar -de talar istället om ”suveräna pengar” och att bankerna inte ska förstatligas

Om Positiva Pengar med ”suveräna pengar” avser att vi ska använda kronor som betalmedel genom kontosystemet MÅSTE bankernas kontosystem förstatligas då bankernas kundkonton omöjligt kan innehålla kronor i dagsläget.

Alternativen är mao:
1) Antingen ska vi använda kronor som betalmedel genom kontosystemet och då måste bankernas kontosystem förstatligas och vara en del av Riksbankens kronkontosystem. Då och endast då kan vi använda centralbankspengarna, dvs kronorna, som finns på riksbankskontona som betalmedel.

eller

2) Bankerna får ha kvar sin rätt att hålla egna konton. Då kan vi inte använda kronor genom kontosystemet utan är tvungna att använda bankernas skulder som betalmedel, såsom vi gör idag. Detta då bankernas konton omöjligt kan innehålla kronor i dagsläget.

Varken Johan eller Positiva Pengar verkar förstå clearingsystemet och därmed inte skillnaden mellan vad ett bankkonto kan innehålla (bankens skuld till kontokunden) och vad ett Riksbankskonto innehåller (kronor). Jag beskrev hur clearingsystemet fungerar här:

Hur storbankernas skuldslavsystem mekaniskt är uppbyggt

Att bankernas kundkonton bara kan innehåll bankens skuld skrev jag om här:

Banken kan bara ”låna ut” sina egna skulder till konton

6 thoughts on “Johan Ehrenberg har mer rätt än Positiva Pengar

  1. Hoppas du kommer och deltar under Ehrenbergs tal imorgon 18.30 i Solidaritetshuset, och hjälper till att få lite snurr på debatten.
    ”Kampanjupptakt 12 mars inför Bankprotestveckan 19-26 mars under storbankernas bolagsstämmor, arrangerad av Folkkampanj för Gemensam välfärd.
    Mötet inleds med ett brandtal av Johan Ehrenberg om vad bankernas extrema vinster och aktieutdelningar skulle räcka till i den kommande vårbudgetens tomma lada. Såväl enskilda som alla personalgrupper, teatergrupper, nätverk och organisationer som vill göra Bankprotestveckan 19-26 mars till en livlig och färgstark manifestation är särskilt välkomna!
    Mötet hålls i Solidaritetshuset på Södermalm (buss 2 från Slussen eller buss 55,66 till Sofia, ändhållplats).”

      • Har du som skrivit bloggposten kontaktat positiva pengar eller länkat till din bloggpost hos positiva pengar för att starta en bloggdebatt med dem? Om inte, kan du göra det, jag vill se en riktig debatt mellan er. Antingen via blogginlägg eller rent av en videodebatt ute på gatan.

      • Jag har kommenterat en del på deras blogg men de ignorerar mig totalt. Har fått lite respons när jag gått på dem i min blogg.

        Som jag visar i inlägget kan bankerna bara ”låna ut” sina egna skulder till kundkonton och inget annat så länge bankerna har hålla kontosystem utanför riksbankskontona (som är de enda kontosystem som kan innehålla kronor).

        Enligt Positiva Pengar ska inte bankerna förstatligas. Enligt mig måste bankernas kontosystem först förstatligas så att alla konton kan bli Riksbankskonton. Jag beskrev skillnaden här:
        Ska bankerna privatiseras måste deras konton förstatligas

        och här
        Johan Ehrenberg har mer rätt än Positiva Pengar

        Jag tror inte jag är tillräckligt rumsren för Positiva Pengar , jag använder för fult språk🙂 . Positiva Pengar är enligt mig, å andra sidan, alldeles för snälla.

  2. @Intresserad av fortsatt debatt
    Den här bloggen handlar om penningsystemet. Ska du ha kvasipsykologiska utvärderingar för att ”hjälpa” mig där du skriver att jag är korkad, barnslig, ska gå på mindfulness för att få mer vett etc etc så är jag inte intresserad av din ”hjälp”.

    Har du något att fråga eller diskutera om penningsystemet så gör det – jag har inget intresse av att varken bli ”hjälpt” eller läsa dina nedvärderande kvasianalyser av mig.

Kommentarer inaktiverade.