Den ”fria marknaden” är en myt – vi lever inom en finansdiktatur vars osynliga händer gör valen

Gör lite reklam för min andra blogg som är lite mer skapande. Här är en pseudovetenskaplig förklaring till uppkomsten av blixtar ock klotblixtar 🙂

Thunderbolts and ball lighting – a pseudo scientific explanation

—————

Som jag skrivit hur många gånger som helst är bankernas skuldslaveri och kontroll av penningsystemet grunden för vår ekonomi.

Finansparasiternas ”rätt” att suga ut allt och alla är det som styr – inte någon mystisk fri marknad med osynliga händer. Det finns förvisso osynliga händer som styr men de tillhör Wallenberg & Company. Att Wallenbergs ordspråk lyder ”Att verka men inte synas” är ingen tillfällighet – en parasit vill inte att värden ska märka att den blir utsugen.

En av statens uppgifter är att se längre än finansparasiternas kvartalsrapporter. Statens och politikers uppgift är att under demokratiska former se till att långsiktiga behov som inte ger direkt vinst kan stärka ekonomin och välfärden för samhället.

En annan uppgift för staten är att se till att externa kostnader (miljöförstöring etc) skapade av kortsiktiga vinstintressen minimeras genom lagstiftning men även genom att stödja forskning och utveckling. Att främja och skydda hållbar lokal ekonomi borde ingå i statens uppgifter men då vi har köpta politiker så gör staten precis tvärtom istället – gynnar och skyddar storindustrin och storfinansen till kostnaden av att vår miljö förstörs.

Infrastruktur inom energin och utvecklingen av energialternativ är ett exempel på ett sådant område. Staten skulle t.ex kunna främja forskning att utveckla superkondensatorer för att lagra vindkraft och solel.  På senare tid har t.ex hampa visat sig ha en enorm potential som superkondensator (t.o.m bättre än grafen). Dessutom har hampa utmärkta egenskaper som isolering i väggar och som byggmaterial. Staten skulle t.ex kunna stödja utvecklandet av hus där superkondensatorer är inbyggda i väggarna som lagrar energi.

Hampa är en av de växter som har den effektivast fotosyntesen och växer snabbare än ogräs (därav ordet weed på engelska). Det skulle vara långsiktigt och industrihampa (som inte innehåller THC) kan odlas lokalt och det som blir över kan användas vid uppvärmning.

Det är inte så enkelt som att folk väljer vad som är rätt på någon ”fri marknad” och att detta styr utvecklingen. Det finns starka ekonomiska intressen inom storindustrin och finansen som vill att lokalekonomin inte ska vara hållbar och självförsörjande. Om ett samhälle är självförsörjande blir det svårare för finansparasiterna och kvartalskapitalismen att suga ut det. Om energin måste hämtas från mellanöstern måste den lokala ekonomin se till att få in pengar för att köpa oljan. Den lokal ekonomi blir på så sätt vidöppen för exploatering. Den sk ”fria marknaden” är egentligen bara ett sätt för finansparasiterna och storindustrin att döda självförsörjningsgraden och hållbarheten i den lokala ekonomin så att penningen kan suga ut alla resurser.

På trettiotalet utvecklade t.ex Henry Ford en bil av hampa (kolla videon nedan) som inte bara var starkare än stål – den drevs t.o.m av den lokalt odlade hampan i ett kretslopp. Den bilen dödades snabbt av finansen då den utmanade olje och stålindustrin. Det var inte för att folk eller någon mystisk marknad med osynliga händer valde bort det alternativet. Det valdes bort för att det var riskerade att göra samhällen självförsörjande och hållbara.

Jag vill bara tillägga att jag inte är en haschtomte – som sagt, industrihampa innehåller inget THC.

Som Nobelpristagaren Harold Pinter sa lever vi i en gobeläng av lögner. Nedan är ett urval:

Vad kan banken ”låna ut” annat än bankens egna skuld till ett kundkonto när kontot enligt bankens egna balansräkning bara kan innehålla bankens skuld?

Av alla prostituerade politiker är nog Reinfeldt den största förrädaren

Bankirerna och ekonomerna kommer förstöra världen om vi tillåter dem fortsätta ljuga

Bankernas skulder, dvs ditt kontoinnehav, är inte pengar, de används i byteshandel by proxy

Nej! Börsspekulation är inte ”sparande”. Pyramidspel är aldrig sparande

Nej! Bankernas skulder, dvs ditt kontoinnehav, är inte pengar! Att de trots detta ingår i penningmängden är en del av bedrägeriet

NEJ! Penningsystemet är inte kreditbaserat. Det är baserat på att bankerna får ”låna ut” sina egna skulder till kundkonton – en enorm skillnad!

Nej! Bankernas skulder, dvs ditt kontoinnehav, är INTE pengar!

Nej! Du amorterar inte – banken har inget lånat ut – så vad ska du betala tillbaka?

Nej! Banker är INTE företag.

NEJ! Ditt konto hos banken kan INTE innehålla kronor! Liten film

NEJ! Du är aldrig låntagare av det som står på ditt konto! Banken är ALLTID låntagare av det som står på ditt konto.

Nej! Pengar är inte ett löfte om att betala – tvärtom – man kan betala löften med pengar.

31 thoughts on “Den ”fria marknaden” är en myt – vi lever inom en finansdiktatur vars osynliga händer gör valen

  1. Helt korrekt. När bankerna expanderar mängden betalningsmedel går vi mot någon slags ekonomisk diktatur.
    De skapade pengarna (betalningsmedlen) fungerar som värdebärare så länge de balanseras av de skuldförbindelser som utgivits. Skuldförbindelser är egentligen bankens bedömning av framtida ekonomisk tillväxt. Ju större mängd kreditskapade betalningsmedel desto större krav på framtida ekonomisk tillväxt. Ekonomisk tillväxt blir därför ett primärt mål för hela samhällsbygget. Problemet är att den faktiska ekonomiska tillväxten (som ska bära skuldskapade pengars värde) sedan länge drivs av just skuldskapade pengar. Dvs att vi nu inte bara är beroende en exponentiell ökning av den ekonomiska tillväxten – vi är dessutom beroende av en exponentiell ökning av skuldsättningen.
    Redan nu är det omöjligt med politiska reformer som inte signalerar ekonomisk tillväxt. Demokrati?

    • Nä, precis som du skriver är det inte demokrati. Det är ett expanderande skuldslavsystem byggt som ett pyramidspel och såsom alla pyramidspel måste det växa för att inte haverera. Bedrägeriet bygger på illusionen att pengar och skuld är samma sak samt att allt högre skuldsättning (skuldslaveri) leder till mer välstånd och lycka för alla. Men såsom alla pyramidspel finns det en fysisk begränsningen som till slut stoppar pyramidspelets krav på evig tillväxt – världen har ändliga resurser och skuldslavarna kan inte sugas ut på mer blod än de innehåller.

      Som du skriver är det dags att vi ser dessa gränser och avlivar parasiten innan den förstört hela världen.

  2. Jag skrev lite om hampa häromåret:
    http://ilsken-farfar.blogspot.se/2013/05/hampa.html
    står även en del här:
    http://www.hampa.net/index.html

    Om man inte vill ge sig på high-tech vad gäller att lagra energi från vindkraftverk, så finns det en betydligt enklare taktik. I stället för att driva en generator med vindkraftverket så driver man en pump som pumpar vatten till damm. Sedan leder man dammens utrinnande vatten till en turbinen och vips har man el-energi dygnet runt. Att inte detta görs i en större skala måste bero på att det inte gynnar elproducenternas monopol.

    • Sant! Finns många lösningar men det är, som du skriver, inte bra för varken elmonopol eller finansmaffian om folk blir självförsörjande – vem fan ska de suga ut då?

      Intressant det du skriver om att hampa var lagligt betalmedel för skatt för 1700-hundratalets nybyggare i USA. Visste jag inte.

      Hampa måste haft en enorm betydelse. I videon ovan finns ett citat av Thomas Jeffersson som jag inte heller visste om:
      ”Hemp is of first necessity to the wealth & protection of the country”

  3. Käftade med ”vetenskapspartiets” ledare på Birgers Shlaugs blogg. Lika djävla ovårdad som vanligt🙂
    ”Subventionera betyder att man ekonomiskt gynnar en energiform över en annan. Om det sedan sker genom att de får olika skattesatser är att ordbajsa för att slippa ha fel.

    Det finns, som du skriver, många problem med att solenergi i ett mörkt land på vintern. Men går det att göra tvärbilliga superkondensatorer av hampa som man dessutom kan använda som byggmaterial så är det EN möjlig väg till. Som jag skrev har hampa dessutom en mängd olika andra fördelar – inte minst ut matsynpunkt. Hampan kan även lagra soljuset på sommaren och användas som biobränsle. USA:s jordbruksdepartement har beräknat att varje tunnland fullvuxna hampaplantor oavbrutet kan producera mer än fyra gånger mer cellulosa än vad man kan utvinna ur majsstänglar.
    Andra användningsområden för hampa skulle kunna vara kläder (som det använts till förr) som är ungefär 3-4 gånger starkare än bomull.. Ett annat är papperstillverkning. Enligt USA:s jordbruksministerium kan en en yta på 0,4 hektar under årligt bruk under tjugo år, producera så mycket massa för papperstillverkning som motsvarande 1,66 hektar skog under samma period.

    Vi har nog extremt skilda uppfattningar om vad som är aggressivt du och jag, Martin. Jag kanske framstår som aggressiv då mitt språk är rakare än ditt. Men jag tycker de flesta politiker sysslar med det du sysslar med – en dold aggressivitet där man försöker minimera motdebattörens trovärdighet med en massa spekulationer och påhopp samtidigt som man ler. Dold aggressivitet skiljer sig från passiv aggressivitet genom att dold aggressivitet är riktad och medveten. Typexemplet på dolt aggressiva politiker, enligt mig, är Reinfeldt och Göran Persson (Göran Perssons ständiga djävla hånflin känner jag ett djävla äckel för – antar att jag framstår som aggressiv för att jag skrev det🙂 ). Att arrogant vifta med att man är överlägsen för att man påstår sig vara vetenskaplig samtidigt som man hissar ur sig den ena efter andra fantasispottloskan för att få ett övertag i debatten är också, enligt mig, en form av dold aggressivitet som inte grundar sig på meditation, självreflektion och självrannsakan – tvärtom – den grundar sig på behov av självhävdelse.

    Att lägga sig platt för dolt aggressiva människor är liksom inte riktigt min grej. Jag tycker det finns för lite politiker som ärligt uttrycker sin ilska (faktiskt är Birger ett av få undantag där jag faktiskt ibland sett ärlig uppriktig ilska).

    Kanske skulle du satsa på ett parti som kör med Wilheim Reich orgasmteori och släpper ut ilskan istället för att trycka in den med meditation. För mig är inte problemet att folk är för ilskna – för mig ligger problemet i att folk är åt helvete för lite förbannade och att de trycks ner av dolt aggressiva politiker och makthavare (fan, ett tag drogs jag till den suraste tanten i konsumkasssan – hon var ju fan ärlig i alla fall, hon satt inte och log till allt och hade helt tydligt aldrig gått på någon djävla flygvärdinnekurs).

    Jag skriver om hur penningsystemet suger ut samhället och det finns inget parti som tar upp hur pengar skapas och allokeras i samhället. Inte ditt parti heller av vad jag förstått. Leddes miljöpartiet av Lillemets och Mutt skulle jag rösta på dem med en gång. Båda två lider dock, enligt mig, av det snällhetssyndrom bestående av din sk ”hövlighet”. De skulle och har all djävla rätt att vara mer förbannade.

    Svenskar anses vara konflikträdda – att ha politiska partier där undersåtarna är konflikträdda och som styrs av dolt aggressiva partiledare är en katastrof för demokratin.

    Så där, nu har min ilska trängt igenom Reich pansar och jag har fått en utlösning🙂 Känns lite bättre🙂 Jag kanske skulle starta orgasmpartiet grundat på Wilheim Reich teorier?🙂 Humor finns det också för lite av inom politiken – för hur i helvete ska man kunna ta dem på allvar? ”

  4. Nu är inte Birger Schlaug politiker längre vilket är en väldig skillnad.
    När han var politiker var tillväxtberoendet inte riktigt lika uppskruvat som nu. Det fanns därmed möjlighet att ha en mer ”aggressiv” ton – åtminstone i opposition.

    Carl Schlyter har ju nyligen skrivet en motion om ett ”hållbart finansiellt system”.
    Bra men motionen är väldigt lång och beskriver inte kärnproblemets funktion.
    http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/_H3022125/?text=true

  5. Finnanseliten köpte knappast upp Fords hampabilar. Det är betydligt dyrare att tillverka kompositmaterial än att pressa plåt. Olja är också betydligt billigare att bara pumpa upp ur ett hål i marken än att odla den på stora fält, skörda, och sen processa för att få olja.
    Tyvärr bygger detta blogginlägg på myter snarare än fakta.

    • Säger mytomanen Markus som påstår att byteshandel med guld som betalmedel är samma sak som att handla med pengar.

      Du har inga siffror på det och du måste ta med externaliserade kostnader som miljförstörelsen pga av tillverkning, transporter etc och det faktum att oljeplast inte är nedbrytbart.

      Så istället för att sprida myter genom att vara kronisk mytoman kanske du ska lägga fram lite siffror.

  6. Jag är långt ifrån mytoman. Att guld, silver och andra metaller fungerar utmärkt som pengar har vi 5000 års historik som bevis på.

    Den enkla förklaringen är att metaller saknar motpartsrisk.
    De är ingens löfte om betalning.
    De är betalning i sig själv och därmed den bästa skuldutsläckare som mänskligheten känner till.
    Det är motpartsrisken i alla andra typer av pengar som gör att de misslyckas och alltid kommer misslyckas.

    Pengar som inte har en direkt uppbackning av en råvara har ofelbart alltid kollapsat förr eller senare och skapat fattigdom, död och förintelse.

    Av samma orsak kommer aldrig din dröm om statsutgivna pengar att uppfyllas, för pengar som staten skapar kommer alltid att ha en enorm motpartsrisk, eftersom stater förr eller senare går i konkurs också det bevisat genom historien.
    Tanken må vara god, men det är tyvärr inget som fungerar i praktiken.

    Detta är inget jag hittar på, det är bara fakta, som har bevisats om och om igen genom årtusena.

    • Jo, att guld fungerat som bytesmedel i byteshandel är vi nog ganska överens om men att bytesmedlet guld skulle vara något annat än byteshandel mot annan vara är vi nog inte överens om. Om jag ger dig en sten som betalning för en morakniv finns ingen motpartirisk heller vid den byteshandeln. Om jag ger ger lite guld som bytesmedel mot morakniven så är det fortfarande fråga om byteshandel.

      Med uppbackade menar du skuldsedlar då folk inte kommer springa omkring med guldpungar runt halsen eller skicka guld med posten och hoppas det kommer fram när de ska byta till sig något genom byteshandel med guld. Är det skuldsedlar är det samma skuldsystem som idag där vi kommer använda skulder på guld som substitut och betalmedel. Samma skit som idag då vi använder bankernas skulder (dvs ditt och mitt kontoinnehav) som betalmedel och inte pengar.

      När det gäller lögnerna som Menger tutat i dig har jag redan hänvisat till Zarlenga som mosar Menger tämligen väl. Du har iu inget som helst bevis empiriskt för vad du hävdar ha skett historiskt.

      Så det finns nog allt fog i världen för att kalla dig kronisk mytoman – om det sedan är medvetet eller ej från din sida är en annan fråga.

  7. Föresten är det enkla beviset på att olja genom ett hål i marken är billigare än att odla energi på enorma fält för att sedan skörda och processa, att oljan ur hålet är betydligt billigare att köpa än biobränsle. Detta trots biobränslenas enorma subventioner från staten.
    Väldigt lite miljöförstöring kommer från oljeutvinning.
    Skulle vi däremot ”odla olja” på fält skulle vi behöva skövla stora delar av världens skogar, dvs enorm miljöförstöring.

    • Som sagt, siffror med transporter och alla externaviserade kostnader i form av miljöförstörelse etc. Annars blir det fråga om åsikt och att du gillar hål i marken och hatar självförsjande samhällen är i sig inget argument. Att du vill gynna finansparasiterna och storföretagen är ju ganska klarlagt.

      • På tal om skuldfria pengar så fungerade ju Colonial Script ändå tills engelsmännen la sig i. Över etthundra år!

  8. Istället för att spamma Birger:

    Jag är inte enig med dig om ilska. Det är bättre med positivitet och konstruktivitet. Med dessa egenskaper kan man faktiskt åstadkomma något.

    Så jag repeterar det essentiella: Det är min uppfattning att den som röstat de 4-5 senaste valen, deltagit i ett parti för att göra det bättre eller skapat ett bättre parti som valsamverkar sig över 4%, är en del av lösningen på det problem du klagar på. Ger man människor ett reellt alternativ som tar sig över 4% är man och förblir man en del av lösningen, anser jag. Vad anser du?

    Frågan är om man vill vara en positiv och konstruktiv del av den lösningen? Vill du det?

    • Jag tycker jag är positiv och konstruktiv genom att upplysa om det absolut viktigaste systemfelet i samhället – att privata parasiter hittar på och skuldsätter allt med fullständiga påhitt. Jag har sedan lite svårt att se positivt på det skuldslaveri som följer. Men berätta gärna för mig vad det är som jag ska se som är positivt och konstruktivt i bankernas skuldslaveri. Jag tycker snarast folk fångats in i snällhetsfällan – de har all djävla rätt att vara förbannade och kräva förändring.

      Att meditera bort en extremt perverterad verklighet ligger inte för mig då jag ser det som mer konstruktivt att beskriva verkligheten som den är.

      När ditt parti (eller nästan vilket djävla parti som helst) vill avskaffa bankernas skuldslaveri ska jag gladligen rösta på det. Men för att se verkligheten måste ni nog skala bort lite meditation och se på fakta istället. Att ha meditation som krav för att man ska vara med i ett parti är inte något som lockar mig.

      Meditation är säkert bra för vissa men jag har en rik inre kreativ inre värld ändå. Ni får nog bredda där lite – folk kan nog bli lite skrämda av allt snack om meditation. Jag tror säkert ett Yoga-parti kan få en del röster men det skrämmer nog bort minst lika många.

      Ta det som positiv konstruktiv kritik🙂

      • Du sade innan att du inte har engagerat dig för en positiv politisk lösning under de senaste 4-5 valen. Stämmer det verkligen?

        Andas djupt och öppna ditt sinne för detta faktum!

        Analysera i lugnet vad du egentligen har åstadkommit!

        Föreställ dig sedan ett parti som har en lösning på problemet, som ställer upp i val och som valsamverkar sig över 4%!

        Andas djupt så att din hjärna syresätts ordentligt! – Kuckeliku!😉

      • Jag har inte skrivit att jag är emot positiva lösningar -det jag har skrivit är att jag tror det är mer positivt om folk blir förbannade än att de sätter sig ner och mediterar. Att paritpolistiskt obundet verka för att förändra penningsystemet är enligt mig en politisk handling (jag tror inte man behöver ha en viss färg eller annan politisk trosuppfattning för att kunna enas om att bankernas parasitism är något som ska bekämpas)

        Jag är nog minst lika naturligt välbalanserad som du är – du behöver inte ge mig Yoga-övningar i hemläxa. Man kan balansera sina känslor genom att nollställa dem eller låta hela baletten spela – jag föredrar det senare då det, för mig är att leva det liv jag känner att jag frodas bäst i.

        Därmed inte sagt att meditation inte kan vara bra – det kan det säkert vara. Jag kan sitta och meditera och flyga långa sträckor jag med, kanske t.o.m längre än du då jag och min yngsta dotter har något som tydligen kallas “Closed-eye hallucination”. När vi blundar kan vi se alla möjliga prylar som formar om sig och rör på sig (blundar jag kan jag t.ex se ett fotspår i snön som förvandlas till ett fiskskelett som simmar iväg i snön). När min dotter var mindre brukade vi ligga och berätta vad vi såg (jag var för slö för att läsa sagoböcker – det fick hennes mamma göra🙂 )Tydligen är det en 5 gradig skala och jag och min dotter och är på nivå 4 (de som inte kan kan ta LSD för att komma upp till nivå 3). Det är ganska coolt🙂 Men jag är ingen Yoga-Yoda som du så jag kan nog inte få dig dit ens med LSD🙂

        https://en.wikipedia.org/wiki/Closed-eye_hallucination

      • I lalla-landet Sverige är nog fantasin och drömmandet som medias sövande meditation sänker folk med det stora sänket. Att bli förbannad och se verkligheten är ett steg mot frigörelse . Blir folk rövknullade (vilket de blir av systemet) så är inte meditation, enligt mig, det bästa sättet att göra slut på pågående oförrätt. Men det är klart att du har rätt att prova att få förövarna att sluta genom meditation. För mig verkar det som fantasi att tro att det skulle fungera, men det är jag det.

        För mig ligger lösningen i att skapa förståelse till systemet genom att informera hur finansens skuldslaveri mekanisk är uppbyggt. Det jag skrivit på den här bloggen är en konkret mekaniskt och jag har konkreta förslag på lösningar. Det är mer än vad jag kan läsa på ert parts sida som i mycket kör på samma sömnpiller och mantran som alla andra partier. Bara det låter bra och ytan ser snygg ut så är det konkreta innehållet sekundärt. Visst det är säkert bra med utopier som man kommer fram genom meditation men om det inte finns konkret innehåll tenderar utopier bara att bli tomma ord och fantasier.

        Vad har ni t.ex mediterat fram gällande skapandet av pengar och vad som ska göras mot det rådande skuldslavsystemet? Rent konkret.

      • Bra, Det finns ingen beskrivning om hur skuldslaveriet idag fungerar – blev den delen bortmediterad? Ni beskriver inte heller hur ska ni göra det konkret? Hur ska ni reformera Riksbanken? Ska alla konton ligga på Riksbanken och vara Riksbankskonton då endast Riksbankskonton kan innehålla pengar? (det är vad jag tekniskt förordar) . För uttrycket 1:1 som ni använder brukar användas för att beskriva ett 100% banking-system; dvs i det system kommer vi även i fortsättningen inte kunna använda pengar som betalmedel då bankernas kundkonton ligger utanför Riksbanken och inte kan innehålla pengar (precis såsom idag).

        Om ni vill att alla kontona ska ligga på Riksbanken och kunna innehålla pengar så är ert förslag bra men om ni menar 100% banking, vilket verkar vara det ni vill ha. så är det ett dåligt förslag rent konkret (ni kanske inte har lyckats meditera er till skillnaden än?)

        Och jag vet fortfarande inte om ni kommer få så många med er om ni ska ha valmöten i form av meditation. Svenskar anses konflikträdda och jag har, som sagt, svårt att se hur en förändring ska kunna ske genom meditation. Men lycka till!

      • Jag tror inte obegripligheten i sig ligger i att det jag skriver utan att nästintill allt som folk vaggats in till att tro är direkta lögner angående hur penningsystemet fungerar. Lögnerna går djupt och i princip ingenting är sant. Jag tycker personligen att man ska bli förbannad när någon ljuger och visa att det inte är ok – men vi skiljer oss där helt tydligt.

        Det är inget större fel på er text. Det enda ni behöver göra är att skriva att bankerna inte ska ha ett fristående kontosystem utanför Riksbankens kronkontosystem. Det är just genom att dimma bort att bankernas kontosystem inte kan innehålla kronor, dvs pengar, som den stora blåsningen ligger. Folk tror att de lånar kronor av banken men det banken lånar ut är det bankens kundkonton kan innehålla – bankens egna skuld. Bankerna har totalt lyckats dribbla bort allmänheten till att tro att bankernas skulder ÄR pengar. De flesta tror att de har pengar, dvs kronor, på sitt konto men det är som sagt en omöjlighet idag att ha pengar på kontot. Men det är och nästintill omöjligt att få folk att förstå att de inte har pengar på kontot – så invaggade är folk till att vara förstående och tro att alla är snälla så att det nästan är omöjligt att rubba deras tro.

  9. Guld är praktiskt till kontakter i elektronik eftersom den är en mycket ädel metall, därför kommer den alltid ha ett värde, men man bör inte överskatta guldets betydelse när skiten träffar fläkten, vilket den gjort förr i mänsklighetens historia. Då kan lager av mat samt vapen och skyddsrum vara en betydligt vettigare investering. Guld kan man alltid vaska fram i de svenska skogarna när behov finns.

    • Jo, guld har värde och kan fungera som bytesmedel i byteshandel. Men liksom all byteshandel bygger den på att motparten vill ha guld i utbyte mot den andra varan.

      Guld är mao inte pengar, dvs pengar.

Kommentarer inaktiverade.