Bostadsbubblan är uppblåst genom att bankerna ”lånar ut” sina egna skulder

Vad ”lånar”  banken ”ut” till kundkonton?
Jo, banken ”lånar ut” det enda kundkontot kan innehålla.
Vad innehåller då kundkontot?
Jo, kundkontot innehåller vad banken ”lånat” av kontokunden.

Genom ovan två påhitt blåser sedan bankerna upp sin balansräkning samt diverse pyramidspel såsom börsen och den troligen snart sprickande bostadsbubblan.

När ska folk se det fullständigt perversa i att parasiterna får skapa skuldslaveri genom att ”låna ut” sin egen skuld? När ska folk inse att de har all djävla rätt att vara ursinniga?

—–

Tillägg

Skrev på Birger Schlaugs blogg:

Nä, det är just det de inte gör! Bankerna lånar inte ut pengar. Bankerna lånar ut sin egen skuld till kundkontona då det enda kundkontot kan innehålla är bankens skuld till kontoinnehavaren.

Bankernas skulder (dvs ditt kontoinnehav) fungerar som betalmedel men de är inte pengar. Bedrägeriet ligger just i att folk inte kan skilja på pengar och betalmedel.
Allt möjligt kan fungera som betalmedel. Jag kan betala en skuld till dig genom att ge dig min bil – min bil har då varit ett betalmedel men vi kan nog båda komma överens om att min bil inte är pengar.

Samma sak gäller bankernas skulder (dvs ditt och mitt kontoinnehav). Det krävs bara några enkla exempel för att visa att skulder kan fungera som betalmedel de med. För det kanske kan tyckas konstigt att man kan betala med skulder istället för pengar. Men säg att jag är skyldig dig 50 kronor. Då kan du gå till puben och köpa en öl för min skuld om pubägaren känner och litar på mig. Du behöver bara fråga pubägaren:

-”Micke är skyldig mig 50kr kan han betala senare?”

varvid du får en öl.
Du har då betalat med min skuld – du betalade ju inte med pengar. Du har använt min skuld som ett betalmedel.

På samma sätt bollar vi bankernas skulder som betalmedel mellan våra konton när vi betalar – då det, som sagt, är omöjligt att betala med pengar (dvs kronor) genom bankernas kontosystem då bankernas konton omöjligt kan innehålla kronor, dvs pengar.

Om bankernas konton innehöll pengar skulle det ju inte vara något problem vid bankrusningarna – bankerna skulle ju bara betala sina skulder till kontoinnehavarna genom bankomaterna. Men vi vet ju alla att, såsom senast i Grekland, att bankerna inte kan betala sina skulder till kontoinnehavarna vid en bankrusning – bankomaterna och bankerna stänger luckan illa kvickt -detta då bankerna inte har några pengar (precis såsom ekonomiprofessor Hyman Minsky uttryckte det, se ovan).

Fler banklögner:

Vad kan banken ”låna ut” annat än bankens egna skuld till ett kundkonto när kontot enligt bankens egna balansräkning bara kan innehålla bankens skuld?

Av alla prostituerade politiker är nog Reinfeldt den största förrädaren

Bankirerna och ekonomerna kommer förstöra världen om vi tillåter dem fortsätta ljuga

Bankernas skulder, dvs ditt kontoinnehav, är inte pengar, de används i byteshandel by proxy

Nej! Börsspekulation är inte ”sparande”. Pyramidspel är aldrig sparande

Nej! Bankernas skulder, dvs ditt kontoinnehav, är inte pengar! Att de trots detta ingår i penningmängden är en del av bedrägeriet

NEJ! Penningsystemet är inte kreditbaserat. Det är baserat på att bankerna får ”låna ut” sina egna skulder till kundkonton – en enorm skillnad!

Nej! Bankernas skulder, dvs ditt kontoinnehav, är INTE pengar!

Nej! Du amorterar inte – banken har inget lånat ut – så vad ska du betala tillbaka?

Nej! Banker är INTE företag.

NEJ! Ditt konto hos banken kan INTE innehålla kronor! Liten film

NEJ! Du är aldrig låntagare av det som står på ditt konto! Banken är ALLTID låntagare av det som står på ditt konto.

Nej! Pengar är inte ett löfte om att betala – tvärtom – man kan betala löften med pengar.

6 thoughts on “Bostadsbubblan är uppblåst genom att bankerna ”lånar ut” sina egna skulder

  1. OT (men kanske inte helt ändå). Det händer ju mycket nu (svårt att hänga med i alla turer). Kineserna är ju ”på hugget” med mycket nytt som är av global vikt. Samtidigt som dollarn går en osäker framtid tillmötes, som det verkar.

    https://www.rt.com/business/318103-china-payment-system-yuan/

    http://investmentwatchblog.com/china-is-dumping-u-s-treasuries-so-is-russia-and-brazil-are-interest-rates-set-to-soar-time-to-question-u-s-treasuries-as-a-safe-haven/

    Och guldet då? Tyvärr, guldet blev till sand…

  2. Jag sicken röra det är både globalt, nationellt osv. Det tråkiga är att folk delar in sig i höger och vänster osv. Det viktiga är ju att vi får ett humanistisk penningsystem. Det har ingenting med höger/vänster att göra. Men folk är ofta så rotade i det tänket så att de missar hela poängen. Jag läser ”allt” (nåja) och skiter fullständigt i om den som skriver är högerdragen eller vänsterdragen. Är USA-kramare eller ryss-kramare, eller fan och hans moster (eller vad fan som helst).

    Min strävan är att se det utifrån ett strikt vetenskapligt perspektiv. Säkert placeras man in i ett fack bara genom att t ex besöka din sida. Men det skiter jag fullständigt i. Jag bedömer det du skriver och försöker se om det är rimligt. Andra får ägna sig åt kampen mellan vilka olika politiska block som ”har rätt”.


    • Tack! Det är så jag ser det också -finns det logik och jag fattar det så kan jag hoppa på nästintill vilket tåg som helst. Men när det gäller penningsystemet finns nästintill ingen logik – nästintill bara myter.

      Finns inte så mycket logik in nästan någonting längre. Japp, höger-vänster, svenskar – invandare, judar- gojer etc etc. Och som snubben säger i videon – muslimer är dåliga människor, kineser likaså -Ryssarna är alltid dålig.

      Massa konstlade konflihet som gör att vi alltid tittar åt fel håll.

Kommentarer inaktiverade.